Tineri SMART în social media

 

 

?  Cât de grav e că apare în mass-media o știre care zice că a murit Florin Salam? 

?  Până unde merge libertatea de exprimare?

?  Dispar, cu adevărat, pozele și paginile pe care le ștergem de pe internet?

?  Cum reacționezi atunci când cineva de lângă tine e victima cyberbullyingului?

 

Despre acestea și multe alte subiecte am discutat cu elevii de gimnaziu de la Baciu, în cadrul proiectului „Tineri SMART în social media”. 

Proiectul a venit ca o continuare structurată a atelierelor de media și social media literacy  pe care le-am ținut pentru elevii de la Baciu în perioada 2021-2023. Am organizat ateliere cu toți elevii din clasele V-VIII ai Școlii Gimnaziale „Constantin Brâncoveanu” din Baciu, pe teme legate de:   

  • Specificul comunicării pe social media; ton și limbaj; 
  • Clickbait și minciunile pe social media;
  • Fake news;
  • Hate speech vs libertatea de exprimare.

 

I-am învățat pe elevi media literacy prin ateliere interactive de câte o oră. Ca să fie familiare, exemplele, studiile de caz și analizele au fost mereu din social media. Printre competențele și cunoștințele pe care participanții noștri și le-au dezvoltat se numără: 

 

 

 

  • gândirea critică și analitică; 
  • comunicarea în mediul online; 
  • descifrarea și analizarea mesajului mediatic; 
  • creșterea stimei de sine și a empatiei;
  • lucrul în echipă; 
  • soluționarea conflictelor.

În urma atelierelor noastre, a evaluării făcute la finalul fiecărui atelier și a feedback-ului de la profesori, apreciem că tinerii cu care am lucrat sunt, acum, mai pregătiți: 

  • să folosească social media într-un mod sănătos pentru ei (ex: să nu trimită sau să posteze fotografii compromițătoare cu ei sau cu alții, să nu lase comentarii ofensatoare sau discriminatorii, să țină cont de caracterul permanent al oricărui material postat pe internet etc.);
  • să înțeleagă că libertatea de exprimare există, dar vine cu consecințe, în funcție de cum este exercitată;
  • să înțeleagă că faptul că displac o persoană din sfera de cunoscuți sau din sfera publică nu este un motiv întemeiat pentru a asalta respectiva persoană cu comentarii de ură – sau cu orice alt demers instigator la ură;
  • să adapteze comunicarea în mediul online la specificul platformei, dar și la receptor(-i);
  • să ia măsuri și să aibă ceva de spus atunci când cineva din jurul lor (online sau fizic) este agresat sau hărțuit, inclusiv prin comentarii sau mesaje transmise online; 
  • să analizeze un mesaj mediatic în așa fel încât să nu dea crezare din prima și să nu răspândească mesaje (mai ales dintre cele alarmante) fără să le verifice sursa și veridicitatea;
  • să intuiască mai ușor dacă un material mediatic este fake news sau real – și să apeleze la surse suplimentare de verificare, dacă e nevoie;
  • să înțeleagă diferențele între viețile prezentate de influenceri online și viețile reale și să nu se mai compare atât de mult cu imaginile conturate de influenceri online și de alte persoane publice;
  • să înțeleagă că social media este un instrument folositor, atâta timp cât folosesc platformele cu responsabilitate și cu măsură. 

 

 

Pentru noi, proiectul a fost o lecție foarte bună despre care sunt nevoile tinerilor de azi – dincolo de ceea ce știam deja, tot de la ei – și care sunt activitățile care funcționează. Plănuim să continuăm seria și să o replicăm și în alte comunități, așa că țineți-ne pumnii să ne iasă toate bine! 🙂 

Proiectul a fost finanțat prin crowdfunding, prin proiectul Swimathon 13 al Fundației Comunitare Cluj, în 2023.

 

7 iunie 2024